Kamasztanoda Penészleken
RRF-MMSZA-1.0.0.4-23-2024-00006
Projektünk célja, hogy újabb felületen tudjunk hatni az Alapítvány, mint megvalósítóként jelen lévő FeTe településen, Penészleken élő gyermekek életútjára. Szervezeti szinten jelen vagyunk az óvodában, iskolában, szociális munkával a családok életében. Ahhoz, hogy a gyerekek mentorálása 7. osztályos koruktól a középiskolai tanulmányaik alatt is megvalósulhasson, olyan bázissá kell válnunk, ahol szolgáltatásainkkal, szakembereinkkel, tanodai közösségi terünkkel és fejlesztő munkánkkal állandó jelenlétet biztosítunk. A pedagógusok, szülők és a gyerekek bevonásával eredményt kell elérnünk a hiányzások csökkentésében, az érettségi, a szakképesítés megszerzésében, tanulmányi versenyeken, a tanulmányi átlag növekedésében. A klasszikus pályaválasztási foglalkozásokat felváltja egy tudatos, tervezett, interaktív, több szereplős életút tervező folyamat. Olyan Kamasztanodát tervezünk, amelyben jelen van a közösség megtartó ereje. Formáljuk a család továbbtanuláshoz való viszonyát, erősítjük azt a szemléletet, hogy a tudás érték, hosszú távú befektetés, amely megtérül életminőségben, jóllétben, és jövedelmi szinten.
A Kamasztanoda 20 Penészleken élő, 12-18 éves hátrányos helyzetű tanuló számára biztosít fejlődési lehetőséget, s hozzájárul az iskolai előrehaladásukhoz, a pályaválasztásuk sikerességéhez, a reális életútjuk meghatározásához, támogatásához. Ezen felül fejlődést biztosít a településen élő családok, közösség számára is, hiszen a bevont tanulók példaként állnak majd a kisebb testvérek, de akár a szülők előtt is.
A projekt a Felhívásban megjelölt 9 kulcsfolyamat mindegyikét magában foglalja az alábbiak szerint:
- A tanoda működési előírásainak való megfelelés
- Célcsoport toborzása
- A kamasztanoda működését segítő dokumentumok
- Mentorrendszer működtetése
- Differenciált, teljesítményközpontú ösztöndíjrendszer működtetése
- Családdal és tanulót körbevevő környezeti csoporttal való együttműködés
- Pályaorientáció működtetése
- Középiskolával való együttműködés
- A kamasztanoda pedagógiai működtetése
A tevékenységeket úgy terveztük, hogy azok egymást kiegészítsék, a valós igényekre, szükségletekre reagáljanak, s mindegyik a célcsoport hátrányait tudja hosszú távon is kompenzálni. A teljes fejlesztési folyamatba be kívánjuk vonni az oktatási intézményeket a tanulók sikeres pályaválasztásának elősegítése érdekében. A projekt végére minden kulcsfolyamat folyamatleírásához kidolgozzuk a módszertani kártyákat, s azokat terjesztjük, melyet esettanulmányban rögzítünk. Két oktatási intézménnyel Partnerségi Megállapodást kötünk. Célunk, hogy más oktatási intézmény is megismerje a módszertanokat, ezért célzottan felkeressük a releváns iskolákat. A Kamasztanodában kidolgozott módszereket átadjuk a Jelenlét Pontoknak is, hogy az ifjúsági klubjaikban, táboraikban alkalmazhassák.
A projektben részt vevő tanulók mindegyikével ösztöndíjszerződést kötünk, s segítjük a szülőket is annak felhasználásban.
A projekt keretében a horizontális követelményeket szem előtt tartva az alábbi tényezőkhöz járulunk hozzá:
- Mobilitási folyamat, szegregátumból való kilépés elősegítése
- Szülők aktivizációja, edukációja
- A romák részvételének erősítése a minőségi többségi oktatásban
- A minőségi és alapellátási szolgáltatásokhoz való hozzáférés javítása
- Helyi közösség erősítése
- Reziliencia erősítése
- Klímakockázat, környezetvédelem
- Esélyegyenlőségi szempontok érvényesülése, előítéletek csökkentése
A projekt eredményeit 2026.12.31-ig fenntartjuk.
Projekt címe: Kamasztanoda Penészleken
Projekt azonosító száma: RRF-MMSZA-1.0.0.4-23-2024-00006
Szerződő neve: TUTOR Alapítvány a Betegek és Szegények Megsegítéséért
Megvalósítási időszak: 2024.11.01-2026.03.31.
Európai Unióval elszámolható összköltségre jutó támogatás (Ft): 37 901 635.-Ft
Hazai költségvetésből biztosított, EU felé nem elszámolható támogatás (Ft): 1 501 913.-Ft
Támogatás összege: 39 403 554.-Ft
Európai Unióval elszámolható összköltség: 39 403 554.-Ft